تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/21 - 08:11
کد خبر: 507280

نگاهی بر سوابق و نطق‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛

معرفی نامزدهای ریاست جمهوری/ چهاردهمین میدان رقابت انتخاباتی گشوده شد

معرفی نامزدهای ریاست جمهوری/ چهاردهمین میدان رقابت انتخاباتی گشوده شد

اسامی شش نامزد نهایی تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان اعلام شد که بر این اساس به ترتیب حروف الفبا آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف می‌توانند فعالیت تبلیغاتی خود را برای انتخابات آغاز کنند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با اعلام اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برخی از ایجاد سه  قطبی بین محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، سخن به میان می‌آورند.

درحالی که نهادهای نظارتی و اجرایی، احزاب و فعالان سیاسی در انتظار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در موعد مقرر خود یعنی سال آینده بودند، شهادت آیت‌ا...سید‌ابراهیم رئیسی،رئیس دولت سیزدهم در۳۰اردیبهشت سال جاری به‌ناچار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را یک‌‌سال جلو انداخت و طبق تقویم اعلام شده از سوی وزارت کشور قرار است رأی‌گیری عمومی برای انتخاب رئیس‌دولت جدید، هشتم تیرماه برگزار شود.

در طول پنج روز،۲۸۷ نفر برای کاندیداتوری به وزارت کشور مراجعه کردند اما از این میان فقط ۸۰ نفر که چهار نفر از آنها زن بودند با دارا بودن شروط دوازده‌گانه‌ای که پیشتر از سوی وزارت کشور اعلام شده موفق به ثبت‌نام شدند. نهایتا دیروز (۲۰ خرداد)، اسامی شش نامزد نهایی تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان اعلام شد که بر این اساس به ترتیب حروف الفبا آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف می‌توانند فعالیت تبلیغاتی خود را برای انتخابات آغاز کنند.

براساس زمانبندی اعلام شده از سوی وزارت کشور، در صورت عدم کسب اکثریت مطلق آرا در انتخابات هشتم تیر، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده خواهد شد و جمعه پانزدهم تیرماه آرای مرحله دوم انتخابات اخذ خواهد شد.
 در ادامه این گزارش قصد داریم تا مروری بر سوابق و همچنین نطق‌‌های پیش از مناظرات کاندیداهای این دوره از انتخابات داشته باشیم.

سعید جلیلی ۵۹ ساله و دیپلمات ایرانی است که گرچه اصالتا از سمت پدر بیرجندی و از سمت مادر اردبیلی اما زاده مشهد مقدس است. وی در خانواده‌ای فرهنگی بزرگ شد و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای معارف اسلامی علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق ادامه داد.

او که سابقه حضور در جبهه در ایام هشت سال دفاع‌مقدس را نیز دارد، هم اکنون استاد دانشگاه امام صادق، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی است. جلیلی از اواخر دهه ۶۰ وارد وزارت خارجه شد و در دولت‌های مختلف سمت‌های متفاوتی در این وزارتخانه داشت.

همچنین بررسی کارنامه حرفه‌ای او نشان می‌دهد به طور کلی وی از اوایل دهه ۷۰ در مناصب مهمی از جمله معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، دبیری شورای عالی امنیت ملی و عضو شورای راهبردی روابط خارجه قرار داشته است. وی در دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۶ ریاست گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای در برابر قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران را بر عهده داشت.

جلیلی: اکنون فرصت جهاد بزرگ برای جهش ایران رسیده است

  • سعید جلیلی متولد ۱۳۴۴ در مشهد است، او مدرک دکتری معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق دارد. برخی سوابق آقای جلیلی عبارت است از: عضو شورای عالی امنیت ملی ( ۱۳۸۶ تا کنون)، مسئول مذاکرات هسته ای ( ۱۳۸۶ – ۱۳۹۲ )، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  ( ۱۳۹۲ تا کنون). جلیلی در انتخابات سال ۹۲، ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۹۴۶ رای در انتخابات سال ۹۲ و در ۱۴۰۰ پیش از آغاز رای گیری انصراف داد.
  • سعید جلیلی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: مردم در سوگ رئیس‌جمهور شهید و محبوب خودشان، نشان دادند به‌خوبی قدردان «خدمت و صداقت» هستند. خلق حماسه از دل حادثه هنر مردم ایران است.

وی افزود: ملت خوب و فهیم ما سهم خود را انجام داده‌اند و اکنون آماده‌اند تا نقش‌های بزرگ‌تری برای پیشرفت کشور ایفا کنند. باور دارم مردم ما آنچه در امکان و توان آن‌ها بوده است به صحنه آورده‌اند و می‌آورند و این بزرگ‌ترین سرمایۀ کشور است.

جلیلی یادآور شد: رئیس‌جمهور شهید این سرمایۀ مردمی را می‌شناخت و قدر آن را می‌دانست. کسی که پا به عرصۀ انتخابات ریاست جمهوری می‌گذارد، باید هم‌چون رئیس جمهور شهید این سرمایۀ مردمی را بشناسد و قدر بداند. امروز به دولتی نیاز داریم که با همۀ وجود، عزم و اراده و برنامه داشته باشد تا این سرمایه را ارتقا دهد.

وی با بیان این‌که «رئیس‌جمهوری باید بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد و چگونه از این فرصت‌ها به نفع ملت ایران استفاده حداکثری کند»، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری آینده باید به حداقل‌ها و ادارۀ روزمرۀ کشور راضی نشود و به قله‌ها نگاه کند. پیشرفت‌های مردم ما و روندهای جهانی به ما نشان می‌دهد، ما امروز در یک فرصت تاریخی هستیم. هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد، از مسیر پیشرفت عقب ماند.

جلیلی یادآور شد: پیشرفت به دست نمی‌آید مگر با عدالت. عدالتی که در جهت جهش کشور، برای مشارکت‌دادن ظرفیت تک‌تک مردم ایران حق قائل باشد و آن را به میدان بیاورد. این حق همه مردم ایران است که برای جهش این کشور دوست داشتنی نقشی ایفا کنند و این وظیفۀ دولت است که برای آن برنامه داشته باشد.

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تبعیض نمی‌گذارد همه حرکت کنند.‌ بدون مناسبات عادلانه، سرمایه‌ها به ضرر همه تلف می‌شود و به سود عده‌ای معدود به کار گرفته می‌شود. در مناسبات عادلانه است که همۀ ظرفیت‌ها به کار گرفته، حصارها و انحصارها شکسته، خطکشی‌های نادرست برداشته و پیشرفت محقق می‌شود.

وی ادامه داد: برای جهش، برای پیشرفت، مشارکت حداکثری مردم لازم است، عدالت لازم است. همه باید امکان حرکت و رشد داشته باشند و امروز درادامۀ موفقیت‌های مسیر شهید رئیسی، به تصمیم‌های صحیح و به‌موقع نیاز داریم،  تا نه تنها دچار روزمرگی نشویم، بلکه به قله‌های پیشرفت دست پیدا کنیم.

جلیلی گفت: هنر تدبیر یعنی باید فرصت‌های فرهنگی، تاریخی، منطقه‌ای، اقتصادی، علم و فن‌آوری را از قبل شناخته باشیم، اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کرده باشیم و با اشراف لازم بر برنامه، آن را به اجرا درآوریم تا نتیجۀ تحقق برنامه‌ها، بهره‌بردن همه مردم ایران باشد، نه فقط عده‌ای خاص. همچنان که باید آسیب‌ها را که مانع این پیشرفت است شناخته باشیم و اجازه ندهیم مانع این پیشرفت شود.

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری افزود: آسیب‌های اداری، اجرایی، سیاسی که به ظاهر ساده و پیش‌پاافتاده به نظر می‌آید، موجب انحصارها، اتلاف سرمایه‌ها، معطل ماندن ابتکارها، و کندی و توقف در مسیر تعالی کشور می‌شود. کشور ما برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز دارد.

وی افزود: در لحظه‌ای که نظم دنیا و منطقه غرب آسیا در حال تغییر است، بیش از هر لحظه دیگری به تصمیم‌های نقطه زن نیاز داریم تا پیشرفت کنیم و از سایر کشورها چند دهه عقب نمانیم. تصمیم نقطه‌زن یعنی توجه و تمرکز بر اولویت‌ها. اشراف داشتن بر تصمیم‌ها و تمرکز بر تصمیم‌هایی که ریشه‌های مشکلات را هدف می گیرند یا با توجه به فرصت‌های بزرگ جهانی در اطرافمان، کشور را جهشی بزرگ می‌دهند. یعنی مراقبت از دام‌ها و راهزن‌هایی که می‌خواهند دولت را به بیراهه و حاشیه ببرند.

جلیلی تاکید کرد: در عصر فناوری کوانتوم و هوش مصنوعی هم اگر درگیر لفاظی‌ها و سیاست‌بازی‌های بی‌مورد شویم و از توسعه بومی فناوری‌ها غافل شویم، نتیجه‌اش دست چندم بودن خواهد شد. برای پیشرو بودن باید نقشه راه داشت.

پزشکیان: باید به دنبال کسانی برویم‌ که علم و مهارت و تجربه دارند

  • مسعود پزشکیان متولد ۱۳۳۳ در مهاباد است، او مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد. سوابق آقای پزشکیان عبارت است از: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( ۱۳۸۰ – ۱۳۸۴)، نماینده مجلس ( ۱۳۸۷ تا کنون)، نایب رئیس اول مجلس (۱۳۹۵ – ۱۳۹۹). او در انتخابات ۱۴۰۰ رد صلاحیت شده بود.
  • مسعود پزشکیان پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: برای اینکه بتوانم به شکل‌گیری مشارکت پرشور در انتخابات کمک کنم، وارد عرصه انتخابات شدم.

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌ جمهوری، اظهار کرد: مشکل ما این است که آنچه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه است را کنار می‌گذاریم. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه ها و جناح ها ایجاد شود. باید بپذیریم کسانی که در این مملکت زندگی‌ می‌کنند بر اساس توان، مهارت، تجربه و علمی که دارند باید جایگاه‌ها را به دست بگیرند نه بر اساس حزب و گروه و جناح.

پزشکیان با بیان اینکه باید به دنبال کسانی برویم‌ که علم و مهارت و تجربه دارند، اظهار کرد: موظف هستیم سیاست‌های کلی را عملیاتی کنیم، کسی که قدرت را به دست می‌گیرد و پاسخگو نیست برخلاف سیاست ها عمل می‌کند. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه ها و جناح ها بر اساس تقوا ایجاد شود. تقوا یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد، در صنعت کشاورزی، فرهنگ. برای حل مشکلات کشور باید به عالمان و دانشمندان و انسان‌های توانمند متکی شویم. باید وحدت و انسجام داشته باشیم و با هم در مسیر اهداف و سیاست‌ها قدم برداریم.

داوطلب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری افزود: با عرض تسلیت در پی سانحه سقوط بالگرد که به شهادت رئیس‌جمهور و همراهانشان ایجاد شد، برای اینکه بتوانیم به مشارکت پرشور در انتخابات کنیم، وارد صحنه رقابت شدم. کاری که باید ما و مجریان کشور انجام دهیم، ارائه حرف‌های جدید یا راه‌حل‌های جدید نیست بلکه مشکل ما این است که آنچه سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه است، را کنار می‌گذاریم و بعد از خودمان حرف‌های تازه درمی‌آوریم.

پزشکیان با بیان اینکه قرار بوده ایران کشوری توسعه یافته شده و جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری با هویت اسلامی انقلابی باشد، اظهار کرد: عناوینی که از سیاست‌های کلی نظام باید پیگیری می‌شد؛ برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده و به دور از فقر و تبعیض و ایجاد محیط زیست مطلوب. می‌توانستیم در منطقه جایگاه برتر را داشته باشیم؛ باید کاری می کردیم تا مردم از سلامت کامل برخوردار بودند، باید روندی را طی می‌کردیم که آموزش بر اساس عدالت بود؛ اما نکردیم.

پورمحمدی: «دولت قرار» را تشکیل می‌دهم

  • مصطفی پورمحمدی متولد ۱۳۳۸ در قم است، او مدرک سطح چهار فقه و حقوق اسلامی دارد. برخی سوابق آقای پورمحمدی: وزیر کشور (۱۳۸۴ – ۱۳۸۷)، رئیس سازمان بازرسی کشور (۱۳۸۷ – ۱۳۹۲)، وزیر دادگستری (۱۳۹۲ – ۱۳۹۶)، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز (۱۳۹۷ تا کنون). او سابقه ای در ادوار قبلی انتخابات ریاست جمهوری نداشته است.
  • حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی پس از ثبت‌نام برای داوطلبی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: جوانی و میانسالی خود را در مسئولیت‌های سخت، اثرگذار و پرچالشی گذرانده‌ام. ما سرشار از آرزوهای بالابلند بودیم، اما امروز در جایی که می خواستیم نیستیم.

وی افزود: بی‌گمان گام‌های بلندی برداشتیم و دستاوردهای انکارناپذیری داریم، اما ناکامی‌ها و کاستی‌های آزاردهنده نیز کم نبوده است.

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شد: من فرازوفرودهای سیاستگذاری کشور را می‌شناسم و در ۴۵ سال گذشته با مسائل پیدا و رازهای پنهان و مشکلات خُرد و کلان داخلی و خارجی آشنا شدم.

پورمحمدی ادامه داد: من صرفا از دور دستی بر آتش نداشته‌ام و بی‌خبر از ظرفیت‌های این سرزمین نیستم. من به توان جوانان و زنان کشورم و نیز هوش مصنوعی باور عمیق دارم. نگرانی‌های مردم را نباید نادیده گرفت. یقین دارم می توانستیم در شرایطی بسیار بهتر از این باشیم از این جهت اندوهگین هستم.

وی تأکید کرد: نام دولت خود را «دولت قرار» و اولویت‌های آن را عدالت، ثروت و قدرت قرار دادم و قرار من با مردم تحقق این سه اولویت کلیدی است.

زاکانی: آمده‌ام تا گفتمان انقلاب را در دولت خدمت محور قرار دهم

علیرضا زاکانی ۵۹ ساله که در تهران بزرگ شده است، اصالتش از سمت مادری به کاشان و تبریز و از سمت پدری به تهران می‌رسد. وی همچنین سابقه حضور ۶۲ ماهه در جبهه و در دوران دفاع‌مقدس را دارد و با داشتن ۵۰ درصد جانبازی، دارای دکترای حرفه‌ای پزشکی هسته‌ای است.

بررسی سوابق حرفه‌ای زاکانی نشان می‌دهد وی پیش از حضور در کسوت شهردار تهران، سابقه نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مردم قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و دستیاری ریاست جمهوری را داشته است. علیرضا زاکانی که از دوره هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران حضور داشت، در دوره یازدهم به عنوان نماینده مردم قم وارد مجلس شد. او در سال اول دوره یازدهم مجلس به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس منصوب شد.
 

  •  علیرضا زاکانی متولد ۱۳۴۴ در تهران است، او مدرک تخصص پزشکی هسته ای از دانشگاه تهران دارد.
  • برخی سوابق آقای زاکانی عبارت است از:
  • دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ( ۱۳۸۷ – ۱۳۹۵)،
  • نماینده مجلس ( ۱۳۸۳ – ۱۳۹۵ و ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰)
  • شهردار تهران ( ۱۴۰۰ تا کنون) او در سالهای ۹۲ و ۹۶ ردصلاحیت شده بود و در ۱۴۰۰ پیش از رای گیری انصراف داد.

علی‌رضا زاکانی عصر شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ پس از ثبت نام به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: یاد و خاطره امام امت شهیدان انقلاب و دفاع مقدس و شهیدان مدافع امنیت و سلامت و شهدای محور مقاومت به ویژه زنان و کودکان مظلوم فلسطین شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و سید شهیدان خدمت آیت الله رئیسی و مراهانش را گرامی می‌دارم.

وی با بیان اینکه رئیسی عزیز ما مومن، متدین، انقلابی و اهل منطق بود، از نسبت درست با ولی و امام جامعه، همچنین مردم ایران در کنار  خدمت و صداقت به عنوان ویژگی ‌های شهید آیت الله رئیسی در بعد داخلی نام برد و افزود: در عرصه بین‌الملل نیز نسبت شهید جمهور ما با دوستان انقلاب اسلامی ایران عزیز حمایت و با دشمنان آن مخالفت صریح و مقاومت شجاعانه بود. 

وی اضافه کرد: او منت می‌کشید که خدمت کند و هیچ وقت برای بازی ریاست بلندی نجست، بلکه به امید اوج گرفتن به سوی خدا با خاکساری در برابر مردم بود؛ او به انقلابی بودن خود افتخار کرد و قرآن و تصویر حاج قاسم را در دست گرفت و به راه خویش مطمئن بود و با آرامش رفت؛ او بسیجی بود و بسیجی ماند و مگر نه اینکه پایان ماموریت بسیجی شهادت است.

این داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «اندوخته ۳ سال دولت رئیسی عزیز ما، همان راه جمهور یعنی ترسیم جهت‌گیری درست در مسیر انقلاب و ایجاد شرایط ثبات برای ایران عزیز است؛ وضعی که با زمان شروع دولت سیزدهم قطعاً قابل مقایسه نیست»، عنوان کرد: اکنون بر اساس وظیفه و دعوت نخبگان  دانشگاهی و حوزوی و فعالان سیاسی و مردمی آمده‌ام تا با مشارکت مردم خط اصلی انقلاب و گفتمان خدمت صادقانه را در دولت خدمت محور قرار دهیم.

زاکانی افزود: قرار نیست که از درد مردم ‌خبر باشیم و مردم در فشارهای اقتصادی بی‌پناه بمانند و همچنین قرار نیست که از آمدن میان مردم واهمه داشته باشیم و سختی‌ها فقط برای قشر خاصی از مردم باشد؛ قرار نیست در برابر دشمنان انقلاب و ملت رشید ایران منفعل  باشیم، بلکه قرار است با مدد الهی و یاری شهیدان و در تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و به پشتوانه ملت با حرکتی جهادی و با برنامه‌ای جامع و دقیق جهش بزرگی را در تکمیل سریعتر این مسیر  رقم بزنیم. همچنین قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر پای کار مردم بمانم.

 وی تاکید کرد: قرار است با برنامه و کارنامه بر مدار مردم زمینه رفع چالش‌ها فراهم شده و گره از اقتصاد کشور و سفره مردم باز شود و نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را برنامه تحول جا بزنند و خاطرات سیاسی‌شان را به آرزوی مردم تبدیل کنند. قرار است به امید الهی و با مشارکت مردم «دولت خدمت» را در ۸ محور اصلی  در راه جمهور و برای تعالی ایران عزیز تشکیل دهم که استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور و سلائق جبهه انقلاب با نکته تمدنی، تمرکز زدایی و تقویت حکمرانی مشارکتی و محلی با تکیه بر فرهنگ ایرانی و اقوام سرافراز از جمله آن‌ها است.

قاضی زاده: رقیب خود را دیوان سالاری و حلقه های بسته می دانم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، پزشک و سیاستمدار ۵۰ ساله. او اصالتا اهل مشهد مقدس است که تحصیلات خود را تا مقطع تخصص در رشته گوش، حلق و بینی ادامه داده است. در کارنامه قاضی‌زاده هاشمی ریاست بر دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان و سخنگویی در جبهه پایداری برای مقطعی یک ساله دیده می‌شود.

وی برای ۱۶ سال در دوره هشتم تا یازدهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم مشهد بوده است. درمجلس نهم ودهم دبیرهیات‌رئیسه و درمجلس یازدهم تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، نایب رئیس اول مجلس بود. او برای ‌اولین بار در سال ۱۴۰۰ برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شد اما پس از محسن رضایی و عبدالناصر همتی، نفر چهارم گردید و نهایتا در دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس بنیاد شهید منصوب شد.

  •  سید امیرحسین قاضی زاده متولد ۱۳۵۰ در فریمان است، او مدرک تخصص گوش و حلق و بینی دارد. برخی سوابق آقای قاضی زاده عبارت است از:
  • نماینده مجلس (۱۳۸۷ – ۱۴۰۰)
  • نایب رئیس اول مجلس (۱۳۹۹ – ۱۴۰۰)
  • رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران (۱۴۰۰ تا کنون)

او در انتخابات سال ۱۴۰۰، کسب ۱ میلیون و ۳ هزار و ۶۵۰ رای را تجربه کرد.

قالیباف: نگران به حاشیه رفتن معیشت مردم بخاطر جدال‌های سیاسی هستم

محمدباقر قالیباف، ۶۳ ساله و در خراسان رضوی به دنیا آمده است. وی فارغ التحصیل دکترای رشته جغرافیای سیاسی است.  او که سابقه حضور در جبهه طی هشت سال دفاع‌مقدس را داراست، در اوایل جنگ به عضویت سپاه پاسداران در آمد و سابقه فرماندهی گردان و تیپ در جبهه جنگ تحمیلی را دارد.

پس از پایان یافتن جنگ ایران و عراق وی به عنوان فرمانده قرارگاه نجف و سپس جانشین نیروی مقاومت بسیج و سپس فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب شد. قالیباف از سال ۷۹ برای حدود پنج سال فرماندهی نیروی انتظامی را بر‌عهده گرفت که از‌جمله اقدامات وی در این دوران راه‌اندازی پلیس ۱۱۰ و دفاتر پلیس+ ۱۰ بود. پس از آن اما وی از شهریور ۸۴ و پس از محمود احمدی‌نژاد برای مدت ۱۲ سال چهل و سومین شهردار تهران بود.

  •  محمدباقر قالیباف متولد ۱۳۴۰ در طرقبه است، او مدرک دکتری جغرافیای سیاسی دارد. برخی سوابق او عبارت است از:
  • رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز(۱۳۸۳ – ۱۳۸۴)
  • شهردار تهران (۱۳۸۴ – ۱۳۹۶)
  • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (۱۳۹۶ تا کنون)
  • نماینده و رئیس مجلس (۱۳۹۹ تا کنون)

او در انتخابات سال ۸۴، کسب ۴ میلیون و ۹۵ هزار و ۸۲۷ رای کسب کرد،در انتخابات سال ۹۲ نیز کسب ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای را تجربه کرد و در سال ۹۶ پیش از آغاز رای گیری انصراف داد. قالیباف پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران بیانیه انتخاباتی خود را قرائت کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

در آغاز درباره دو نگرانی با شما سخن می گویم؛ نگرانی اول مربوط به کشورمان ایران است و نگرانی دوم مربوط به صحنه دوم امروز انتخابات.

نگرانی اول مربوط به همۀ ماست. ما امروز نگران پیشرفت و آیندۀ کشورمان و زندگی فرزندانمان هستیم. همۀ ما با دقت به شرایط پیچیدۀ کشور نگاه می‌کنیم و از خود می‌پرسیم کدام رویکردها باید تداوم پیدا کند؟ کدام باید تکمیل و کدام باید تغییر کند؟ و از همه مهم‌تر اینکه چه کسی می‌تواند، در این شرایط پیچیده مسئولیت به سرانجام رساندن کارها را بپذیرد؟

نگرانی دوم مربوط به صحنۀ انتخابات است. نگرانی از اینکه جدال های سیاسی باعث به حاشیه رفتن دغدغه‌های اصلی مردم و مسئله اقتصاد و معیشت شود در این عرصه، نسبت دشواری کارهای زمین مانده با توانایی‌ها به درستی محاسبه نشده است و نگاه‌های غیرواقعی به راهکارهای عملی برای حل مشکلات وجود دارد.

این نگرانی‌ها دلیلی شد تا جمعی از نخبگان، کارآفرینان، دانشجویان انقلابی و سایر دلسوزان با شناختی که از کارنامۀ بنده داشتند، من را برای حضور در انتخابات دعوت کنند. در ابتدا، با توجه به اعتماد نمایندگان محترم در سپردن کرسی ریاست مجلس به بنده، وظیفۀ اصلی خود را خدمت در مجلس می‌دانستم و این موضوع را با دلسوزان کشور نیز در میان گذاشتم اما، مشاهده صحنۀ انتخابات و کمرنگ شدن کارآمدی و راهکارهای حل مشکلات و همچنین، دعوت اکثریت نمایندگان محترم و تکلیف کردن جمعی از فرزندان و خانواده‌های شهدا که آن‌ها را امین و یاور خود و کشور می‌دانم، و همچنین دعوت گسترده چهره های سیاسی برجسته جبهه انقلاب بنده را به جمع‌بندی جدیدی رساند که اگر داوطلب این انتخابات نشوم کاری که در چند سال گذشته برای حل مسائل اقتصادی مردم در دولت مردمی و مجلس انقلابی شروع کرده ایم و به زمان ثمردهی رسیده است ناتمام می ماند. لذا با توکل به خداوند متعال و امید به اعتماد شما و تکیه بر سوابق سیاسی و اجرایی خود پا به عرصه انتخابات گذاشتم تا برای حل مسائل و مشکلات شما با تمام وجود تلاش کنم تا با کمک شما، دوره دیگری از رکود و سوء مدیریت همانند وضعیت دهه 90 در کشور حاکم نشود.

در عرصۀ مدیریت کشور، این رئیس جمهور است که باید بی عذر و بهانه، در نهایت، کار را تمام کند و تلاش‌های بقیه را با مسئولیت‌پذیری و راهبری درست به ثمر برساند. لذا، فتح قله، علاوه ‌بر انگیزه و احساس وظیفه، تجربه و مهارت هم می‌خواهد.

اگر معتقد نبودم که مشکلات امروز مانند معیشت، کاهش قدرت خرید، محرومیت‌، فقر و تبعیض و نابرابری، هزینه های کمرشکن مسکن، گرانیها و بازار نابه سامان خودرو، یا وضعیت اینترنت و عبور از تحریم ها قابل حل است، هرگز پا به عرصه رقابت‌ نمی‌گذاشتم. من هم مانند همه بدون اشکال نیستم، تنها دیکته نانوشته است که غلط ندارد. ولی با درس گرفتن از گذشته و شناختی که از امکانات کشور و توانایی‌های موجود دارم، می‌دانم که می‌توانیم به کمک هم، با یک مدیریت مسئولیت‌پذیر و انقلابی دولتی کارآمد را ایجاد کنیم تا شما در دنیا احساس سربلندی کنید و برای این امر با برنامه‌ای مشخص مبتنی بر برنامه هفتم پیشرفت کشور وارد کارزار انتخابات شده‌ام.

بنده معتقدم تفکر انقلابی شهید حاج‌قاسم و شهید رئیسی همچنان راهگشاست. تفکری که برای تأمین امنیت و آرامش مردم خطرها می‌کند. کشور ما امروز به همان تفکر انقلابی نیاز دارد که 80 میلیون ایرانی را سیاه و سفید نمی‌بیند و از هر ظرفیتی، ایرانی پیشرفته می سازد که در آن همۀ مردم ایران فرصت رشد برابر داشته باشند. عزیزان! خواهران! برادران! ملت شریف ایران! باید کاری کرد تا همان‌گونه که مردم دیگر کشورها حسرت اقتدار ایران را می‌خورند، از پیشرفت این کشور نیز دچار شگفتی شوند. می شود، می توانیم.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نتانیاهو زمان صدور حکم بازداشت خود را اعلام کرد
طلا پرید ؛ بیت‌کوین قرمز شد
نخستین واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۵۰ نفر
ادعای حسن روحانی در فیلم تازه منتشر شده درست است؟ +جزئیات
گزینه رد شده فولاد با ۳۰۰ هزار دلار بیشتر پرسپولیسی شد
آقای گل پرسپولیسی در استقلال؟
مذاکره پرسپولیس با ۴ بازیکن داخلی و ۲ خارجی
واکنش خاص شهید رئیسی به یک پیشنهاد +فیلم
شوک به پرسپولیس
اسم مهدی قایدی در لیست نکونام
اتفاق بزرگ در باشگاه پرسپولیس
افزایش ۱ میلیون تومانی حقوق ماهانه بازنشستگان
مدت زمان قرارداد سرمربی جدید پرسپولیس
پاسخ به شایعه/ تکذیب حضور نیروهای عراقی و یمنی در جنوب لبنان
وقوع درگیری‌های شدید در جنین/ گلوله‌باران نظامیان صهیونیست
حجت الاسلام عابدینی: اجماع و ائتلاف انقلابی محقق خواهد شد
تل‌آویو، لشکر بازنشستگان تشکیل می‌دهد!
تاکید ژاپن به تداوم اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه
مجمع روحانیون مبارز از مسعود پزشکیان حمایت کرد
ترافیک کیلومتری برای عوارضی که تعطیل است!
مخالفت دولت عربستان با رای دادن حجاج ایرانی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top